L’Œil et l’Esprit – Merleau-Ponty entre art et philosophie

Edited by Fabrice Bourlez, Véronique Le Ru.
Contributions by Fabrice Bourlez, Veronique Le Ru, Lorenzo Vinciguerra, Lucia Angelino, Elisabeth Piot, Tania Rivera, Mauro Carbone, Thamy Ayouch, Emmanuel Alloa, Eran Dorfman, Stefan Kristensen, Fabrice Lambert, Nicoletta Salomon, Veit Stratmann, Lorenzo Vinciguerra.
Argument
L’Œil et l’Esprit plays a very special role in Merleau-Ponty’s thinking. The last text published during Maurice Merleau-Ponty’s lifetime, it condenses and develops some of the main lines of his thinking based on painting and the act of painting. Despite the interest and significance of the work of Maurice Merleau-Ponty and this work in particular, a superficial reading could leave the impression of dated thinking and a set of references linked to a bygone era. We would like to argue the opposite and demonstrate its relevance not only in the aesthetic field, but also in contemporary artistic research. Hence the question addressed jointly to philosophers and artists: ‘How does reading L’Œil et l’Esprit influence your work and your thinking today?’ This new edition of the work published by Épure de Reims in 2011, entitled L’œil et l’esprit: Merleau-Ponty entre art et philosophie, is enriched with new contributions that continue to explore the work of Merleau-Ponty in an attempt to evaluate the position of his reflection halfway between art and philosophy.
Sommaire
- Avant-propos, Fabrice Bourlez et Veronique Le Ru
- Préface à la deuxième édition, Lorenzo Vinciguerra
- Préface à la première édition : L’Œil et l’esprit : la pensée en peinture, Lorenzo Vinciguerra
I — Sept variations sur Merleau-Ponty
Variations en peinture et en sculpture
- L’apport de Merleau-Ponty pour une approche renouvelée de l’espace pictural et du vécu qui lui correspond, Lucia Angelino
- Une présence « ennuyeuse ». La sculpture dans l’opposition entre minimalistes et modernistes, Elisabeth Piot
- L’expression, l’acte et l’autre. Incidences de Merleau-Ponty sur le néoconcrétisme brésilien, Tania Rivera
Variations en littérature
- L’image entre mémoire involontaire et temps antérieur, Mauro Carbone
- Merleau-Ponty : Qu’est-ce que sentir ?, Veronique Le Ru
Variations en théorie
- Théoriser en phénoménologie : de l’apodicticité à l’incarnation chez Merleau-Ponty, Thamy Ayouch
- Queeriser la chair, Fabrice Bourlez
II — Pratiquer l’Œil et l’Esprit
Photographies
- Exorbitances. La folie de la vision chez le dernier Merleau-Ponty, Emmanuel Alloa
- L’art au quotidien : de Merleau-Ponty à Benjamin, Eran Dorfman
- L’innocence de l’artiste, Stefan Kristensen
- La porosité à la frontière des corps, Fabrice Lambert
- Les artistes savent-ils ce qu’ils font ?, Nicoletta Salomon
- La rupture comme moteur, Veit Stratmann
- Entre support et surface. Du chiasme en peinture, Lorenzo Vinciguerra
A propos des auteurs